Jak się uczyć?

Co jeść, aby szybciej się uczyć?

Ponieważ odpowiednia dieta jest ostatnio na czasie, postanowiłem napisać krótki tekst o tym, co powinniśmy jeść, aby szybciej pracować. Wydaje mi się, że wiele rzeczy jest oczywistych, ale mimo wszystko warto poświęcić im kilka linijek tekstu 🙂

Co jeść, aby lepiej pracować?

Kilka osób pewnie będzie chciało mnie zabić za tę radę, ale przede wszystkim JEDZ ZDROWO. Po prostu. Jeśli Twój organizm będzie dostawał odpowiedni pokarm – będzie lepiej pracował. Postaraj się ograniczyć jedzenie typu fast-food, napoje gazowane, wodę smakową i inne tego rodzaju rzeczy – wpływają one negatywnie na pracę naszego mózgu. Oczywiście nie popadajmy w paranoje – czasami wypicie ulubionego napoju zmniejsza poziom stresu i niskie samopoczucie, także jeśli masz gorszy dzień – możesz pozwolić sobie na zimną szklankę Pepsi, chociaż o wiele lepiej sprawdzi się tutaj piwo 😉 

Ok, jem zdrowo – co dalej?

Przede wszystkim starajmy się dostarczać dużą ilość węglowodanów złożonych, znajdziecie je chociażby w ziarnach zbóż, nasionach czy mące z pełnego przemiału. Najlepszym sposobem na zauważenie różnicy jest zastąpienie białego pieczywa razowym, białego ryżu brązowym (niełuskanym), a także zwykłym makaron pełnoziarnistym. Uwierzcie, że już tydzień po zastosowaniu tej zmiany poczujecie się o niebo lepiej, a jedzenie, które rekomenduje będzie wam smakować lepiej niż to, które jedliście do tej pory!

Odstaw cukier!

Wiedzieliście, że większość społeczeństwa jest uzależniona od cukru? Ty prawdopodobnie też. Warto ten cukier ograniczyć, uwierzcie. Dostarczamy go wystarczająco w posiłkach, dodatkowe słodzenie kawy, herbaty, jedzenie batoników, picie wody smakowej – to działa na nas tylko i wyłącznie negatywnie.

Witaminy z grupy B

Nie inaczej! Cholina (witamina B4) i niacyna (witamina B3) odpowiadają za układ nerwowy. Niedobór tej drugiej może powodować osłabienie pamięci, kłopoty ze skupieniem uwagi czy nawet bezsenność, która również ma bezpośredni wpływ na pracę naszego mózgu. UWAGA! Osoby jedzące słodycze i pijące alkohol potrzebują jej 3 razy więcej, niż inni! 

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

Jedz tuńczyka, wątróbkę, produkty oparte na pełnych ziarnach zbóż, a także fasolę, słonecznik i orzeszki ziemne!

Lecytyna

To najlepsze źródło choliny, której niedobór powoduje między innymi demencję. Nie muszę chyba wspominać, że to nie byłoby zbyt dobre dla nauki? Odpowiednia porcja lecytyny wyraźnie poprawia pamięć! 

CO JEŚĆ, ŻEBY JĄ DOSTARCZYĆ?

I tutaj znowu polecam orzeszki ziemne! Jeśli ich nie lubisz, to kiełki pszenicy fajnie je zastąpią (tylko kto normalny nie lubi orzeszków?)

Żelazo

Jest odpowiedzialne między innymi za odpowiednie dotlenienie organizmu. Jego niedobór mocno ogranicza nasze zdolności zapamiętywania, a także znacznie pogarsza koncentracje! 

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

Rośliny strączkowe, warzywa liściaste, rodzynki i… orzechy 😉

Cynk

Wspiera procesy pamięciowe i koncentracje.

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

Idealnym rozwiązaniem będą pestki dyni – rekomenduje! Fajnie też dodać siemie lniane.

Magnez

Współpracuje z witaminami z grupy B. Pomaga naszemu organizmowi uporać się z metalami ciężkimi, które negatywnie wpływają na nasz mózg. Jego niedobór w połączeniu z niedoborem witaminy B może powodować kiepskie samopoczucie, które również ma wpływ na naszą naukę.

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

I tutaj znów cudownym rozwiązaniem będą pestki dyni, które zawierają nawet 550mg magnezu w 100 gramach! Pyszną alternatywą jest również kakao, a także otręby pszenne, migdały, kasza gryczana, płatki owsiane no i oczywiście… orzechy, tylko tym razem laskowe 😉

Potas

Dotlenia nasz organizm. Jego odpowiedni poziom pomoże nam lepiej przespać noc.

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

Same smakołyki! Banany, morele, awokado, nektarynki, winogrona, pomidory, a także nasze ukochane ziemniaki (można zrobić frytki z piekarnika).

Kwas omega-3 

Jego niedobór powoduje problemy z pamięcią.

CO JEŚĆ, ŻEBY JE DOSTARCZYĆ? 

Ryby, można również wypić łyżkę oleju lnianego, albo dodać do diety siemie lniane albo nasiona chia.

 Podsumowanie

Czyli w skrócie: pełnoziarniste pieczywo, owoce i warzywa, orzeszki, siemie lniane i rybki – czyli w skrócie – zdrowa żywność. Jeśli już dorzucicie kilka z wymienionych produktów do swojej diety, to koniecznie zerknijcie na tekst: 7 kroków do skutecznej nauki – tam poznacie tajniki, które pomogą wam lepiej się koncentrować i osiągać fajniejsze wyniki w nauce.

To tyle. Jeśli spodobał Ci się tekst, to znaczy, że chcesz się rozwijać. Gorąco zachęcam Cię do przeczytania innych naszych tekstów na temat optymalizacji procesów nauczania, które znajdziesz w naszej sekcji jak się uczyć? – gorąco zachęcam Cie przede wszystkim do nauki szybkiego czytania, które jest moim zdaniem najważniejszym elementem edukacji. Zacznij tutaj: szybkie czytanie – poradnik dla opornych. Gorąco zapraszam też do naszych grup na Facebooku:

Szybkie czytanie – grupa wsparcia: https://www.facebook.com/groups/szybkieczytanie/
Matura 2019 – Wszyscy umrzemy! https://www.facebook.com/groups/MaturalneTrupy/

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *