Szybkie czytanie

Podstawy szybkiego czytania

Podstawy szybkiego czytania

W poprzednim tekście napisałem krótki wstęp do szybkiego czytania. Dziś udostępniam, tak jak obiecałem, artykuł, w którym omówię, jak przebiega proces szybkiego czytania, a w następnym tekście omówię podstawowe błędy, jakie popełniamy w jego trakcie. Tak jak wspomniałem w poprzednim tekście, gwarantuje, że po przeczytaniu tego i następnego artykułu, zaczniesz zauważać błędy, dzięki czemu minimalnie poprawisz tempo swojego czytania, a także podświadomie będziesz starał się te błędy eliminować. Jest to normalne, ponieważ nie od dziś wiadomo, że najlepiej uczymy się na błędach.

Troszkę teorii – Jak przebiega proces czytania?

Pytanie wydaje się banalne, ale niejednokrotnie spotykałem się z osobami, które były zaskoczone, że proces przebiega w taki, a nie inny sposób. Ponieważ całość jest skomplikowanym, psychofizycznym procesem, przeważnie upraszcza się go i dzieli na trzy etapy:

  • Przeczytanie tekstu
  • Zrozumienie jego zawartości
  • Zapamiętanie istotnych informacji

Brzmi logicznie, prawda? Na każdym z tych etapów popełniamy błędy, często kosztowne, jeżeli chodzi o efektywność nauki. Ponadto warto zdawać sobie sprawę z tego, że czytanie to przede wszystkim koordynacja pracy oka z konkretnymi funkcjami mózgu, ale nie tylko.

Wiele osób myśli, że podczas czytania używamy tylko i wyłącznie zmysłu wzroku, ale jest to nieprawdą. Wg badań angażujemy również zmysły słuchu i mowy. Na bank wiesz dlaczego. Niemal wszyscy podczas czytania powtarzają w głowie czytany tekst i z pewnością dosyć głośno go słyszą, a w proces tworzenia głosu w naszej głowie, pośrednio udział ma nasz aparat mowy. Ciekawe prawda? Niby nic nie mówimy, nic nie słyszymy, a mimo wszystko podczas czytania używamy tych zmysłów. Oczywiście wzrok ma kluczowe znaczenie, ponieważ jego udział w naszym postrzeganiu świata wynosi aż 83%! (niektóre badania wykazywały nawet do 90%)ale nie można bagatelizować znaczenia innych zmysłów.

Tylko teraz pytanie – skoro większość roboty wykonują oczy, to czy jest sens angażować pozostałe zmysły? No właśnie nie do końca. Oczywiście jest to idealne rozwiązanie podczas nauki czytania dla dzieci, ale nie w przypadku optymalizacji tego procesu.

Dlaczego zmysł wzroku jest lepszy od reszty?

Generalnie zabawa polega na tym, że kanał wzrokowy umożliwia przyswajanie znacznie większej liczby informacji, niż kanał akustyczny. Wiedzieliście, że wzrok przyswaja ponad 100 milionów bitów informacji? No to już wiecie. Reszta zmysłów nie jest w stanie nadążyć, przez co nas spowalniają! Czyli w skrócie – musimy się pozbyć ingerencji innych zmysłów podczas czytania. Jak to zrobić? O tym dowiecie się na pewno w następnych tekstach, w których omówię podstawowe błędy popełniane podczas czytania.

I tyle na dzisiaj. W tekście nie wspomniałem o tym, jak to wszystko ma się do zrozumienia i zapamiętywania, o którym wspomniałem na samym początku artykułu. Nie zrobiłem tego celowo z dwóch powodów:

  1. Uważam, że nie jest to w tym momencie takie istotne i wolę przeznaczyć swój czas na napisanie kolejnych artykułów o popełnianych błędach, a także skupić się na dobraniu ćwiczeń, które chciałbym Ci udostępnić.
  2. Rozumienie i zapamiętywanie jest tak złożone, że chciałbym poświęcić im troszkę więcej czasu, a także miejsca (może nawet osobną serię artykułów) i opisać je w taki sposób, żebyś zrozumiał absolutnie wszystko.

Czegoś nie wyjaśniłem? Wybacz mi, zdarza się, jestem dość zabieganą osobą. Staram się wyjaśniać wszystko najlepiej, jak potrafię, więc jeśli czegoś nie zrozumiałeś albo chciałbyś dowiedzieć się więcej na jakiś temat – napisz o tym w komentarzu, postaram się pomóc najlepiej, jak potrafię.

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *